Biotop - de sidste 2 aktiviteter (uge 34)


Børneyoga

Denne aktivitet har vi valgt at lave som et hypotetisk forløb med en målgruppe, i en børnehave. Dog har vi selv været ude på vores biotop og lave nogle yoga-øvelser. Derudover har vi valgt at gøre brug af, noget litteratur i et af vores tidligere moduler, kaldet natur & kreative udfoldelser. 
“Mange indendørs aktiviteter tilbyder ikke tilstrækkelige indtryk for sanseapparatet, og børn der ikke kommer nok udendørs er derfor i risiko for at blive understimuleret.” (Spring ud i naturen - den naturlige ramme for krop og sjæl, Christensen, 2014)
 Aktiviteten tager udgangspunkt i de forskellige dyr og naturlivet. Vi vil igennem aktiviteten, gå foran som rollemodeller for de deltagende. Vi har ansvaret for, at få alle inkluderet i aktiviteten, og skabe et nærvær mellem børn og pædagoger. 

“Når børn udforsker det fysiske miljø, foregår det på en fysisk, sansende og kon­kret måde. På den måde skaber barnet er­faringer, som hjælper det til at finde og for­stå meningssammenhænge i tilværelsen.“ (Børns udeleg-diskussion, Grahn, 2000). 

Vi har valgt denne aktivitet, for at give børnene muligheden for at komme ud og bruge naturen som et middel. Aktiviteten foregår ude i naturen, på et ujævnt terræn, vil aktiviteten udvikle deres sanser, kreativitet og fantasi. Det styrker også deres læring af alverdens dyr og naturlivet. “Børn, der dagligt kommer ud i naturen, har en bedre motorik, bedre koncentrationsevne, er mere fantasifulde, mindre syge og gennemgår i øvrigt en mere alsidig udvikling og indlæring. Det er påvist, at en stærk krop og glæden ved at bevæge sig dannes i barndommen. Tilbyder vi børnene en sund og aktiv dagligdag, har det betydning for deres livsglæde og sundhed resten af livet.” (Spring ud i naturen - den naturlige ramme for krop og sjæl, Christensen, 2014) 










Vi kan se, at børnene får det ud af aktiviteten, som vi ønsker, ved at de bliver mere afslappede, end de var da de begyndte på aktiviteten. Vi håber på at kunne se en masse fascination i børnenes ansigter, i det de kommer ned og får ting fysisk i hænderne. Vi forventer at børnene efter, at vi har vist dem hvordan de skal gøre, at de selv kan tage initiativet, og vise hvad de har lært inden for yogaens verden. Vores plan er, at de skal få en bedre forståelse for deres egen motorik. Det håber vi, at vi får et synligt resultat på, imens vi er i gang med aktiviteten. Vi håber også børnene får en spændende og sjov oplevelse, ud af vores historie-yoga. Dette håber vi kan ses ved børnenes ansigtsudtryk, og forskellige væremåder. Børnene får, gennem vores aktivitet, også et bedre bekendtskab med de forskellige dyr, samt deres væremåder. Vi forventer at se, at børnene lever sig ind i aktiviteten. Og at de er opmærksomme på, hvad de laver, og omgivelserne omkring dem. Børnene skal meget gerne gå fra aktiviteten med en lyst til, at ville gå ud og lære mere omkring dyrene, der lever i deres verden. Samt lysten til, selv at lave mere yoga i fritiden.
Vi vil gerne se en masse glade og afslappede børn gå fra aktiviteten.
Moser skriver at “Kroppen udgør således en central faktor i børns kommunikation og den har derfor stor betydning for deres sociale relationer. Børn lærer om egen og andres kropslighed gennem erfaringer som opstår i forbindelse med egne handlinger”. (Kroppens og bevægelsens betydning for børn i daginstitutioner, Moser, 2003) på den måde får børnene en mere social relation til hinanden, ved at kunne lave yoga sammen. Vi kan se hvordan de spejler sig i hinanden. Øvelser der kræver at flere går sammen, som f.eks. slangen, giver dem mulighed for at kommunikere gennem krop og bevægelse.

Stratego på biotop og rundtom liggende område

Stratego bliver almindeligvis spillet som et brætspil hvorpå to deltagere sidder overfor hinanden
og har hver især 40 brikker til at spille med. brikkerne har forskellige militær rang og egenskaber.
Spillet går ud på at finde modstanderens fane inden ens egen fane bliver fundet.  


Dette spil har vi valgt at tage med udenfor, og det kaldes udendørs stratego og spilles af to hold med
hver sin farve. Vi har valgt denne aktivitet, fordi vi har spillet udendørs stratego før og
er en sjov måde at få bevæget sig, samtidig med at vi tydeligt kan gøre brug af vores biotop,
da den er oplagt til både at kunne gemme sig og mulighed for at løbe fra base til base. 


















Hvordan spilles udendørs stratego? 
Hvert hold har hver sin base, hvor der lægges strategier samt de døde deltagere kan komme tilbage og
få et nyt kort. Hver spiller på hvert hold får udleveret et kort, hvorpå der står forskellige rangeringer,
og et nummer med hvilke kort de kan slå. Derefter går spillet i gang og to spillere kan nu udfordrer
hinanden, vinderen er deltageren med det højeste tal på sit kort oftest, i nogle få situationer vil der
være undtagelser. Når man spiller, dette spil på brættet skiftes spillerne til at rykke med deres brikker,
i udendørs stratego løber deltagerne rundt imellem hinanden og kan udfordre hinanden som man har
lyst til. Deltagerne udfordrer en anden spiller ved at gå hen og prikker til den person som man ønsker
at udfordre. Når man har udfordret en anden, så skal de to vise deres kort til hinanden.
Det bedste kort vinder. Hvis man dør skal man tilbage og hente et nyt kort ved sin base.
Har man udfordret en med samme rang er det udfordreren der vinder, har man vundet kort, så skal man
tilbage med de vundne kort til sin base med det samme.  Man må kun spille med det kort man har fået
udleveret ved sin base og ikke med de kort man har erobret, skulle man løbe rundt med flere kort.
Man må ikke udfordrer, hvis man har flere af sit holds kort. Det vil sige at tilbageerobrede kort skal
afleveres først ved ens base inden man kan udfordre sine modstandere igen.
En deltager skal være fane og have fanekortet. Fanekortet skal hele tiden være at finde på banen.
Fanekortet må som det eneste kort ikke byttes. Det skal spilles af samme spiller under hele spillet.
Bliver fanekortet taget og afleveret til modstanderens base, så er slaget tabt og spillet kan begyndes
forfra. Fanen kan også være en almindelig fane, der skal gemmes inden hver spil starter,
indenfor det aftalte spilområde. Det er så denne fane der skal findes af det modsatte hold og
bringes tilbage til sin egen base.

Regler og kortenes følgende egenskaber:
1. Fanen - Fanen kan ikke udfordre nogle og tages af alle. 2. Feltmarskal -
Feltmarskallen kan tage alle andre på nær spionen(2) og bomben(1)
3. General - Generalen kan tage alle på nær Feltmarskal(11) og bombe(1)
4. Oberst - Obersten kan tage alle på nær nr. 11, 10 og nr. 1.
5. Major - Majoren kan tage alle på nær nr. 11, 10, 9 og nr. 1.
6. Kaptajn - Kaptajnen kan tage alle på nær nr. 11, 10, 9, 8 og nr 1
7. Løjtnant - Løjtnanten kan tage alle på nær nr. 11, 10, 9, 8, 7 og nr 1
8. Underofficer - Underofficeren eller sergenten kan tage alle på nær nr. 11, 10, 9, 8, 7, 6 og nr 1
9. Minør - Minøren kan kun tage nr. 1, 2, 3.
10. Spejder - Spejderen kan kun tage nr 2
11. Spion -  Spionen kan kun tage nr. 11
12. Bombe - Bomben kan tage alle på nær nr 4.
Bomben kan ikke udfordre, Andre spillere, men skal vente nogle udfordre ham.


Løber et hold tør for spillekort, så skal holdets deltagerne blive ved deres base,
således at det modsatte hold kan regne ud, hvem der har fanen.

I hvert spil stratego spilles der med 40 kort:
En fane. En feltmarskal. En generaler. To oberster. Tre majorer. 4 Kaptajner.
4 Løjtnanter. 4 underofficer. 5 minører. 8 spejderer. 1 Spion og 6 Bomber.
Er der mange deltagere kan der spilles med flere sæt kort, dog kun en fane pr hold.

Materialer: regler til stratego. Spillekort i holdfarverne.


Billeder og regler findes på denne side: http://www.cleverconsulting.nu/wp-content/uploads/2017/04/Skovstratego.pdf 

Kommentarer

  1. Hej Sophie. Tak for de sidste biotopaktiviteter. I laver en rigtig fin beskrivelse af begge aktiviteter, og dejligt at I på børneyoga- aktiviteten får koblet fint med litteratur på. Overvej at bruge alle jeres citater eksplicit i den forklarende tekst, som i gør det med Moser-citatet, på den måde viser i en mere aktiv og bearbejdet måde at anvende litteraturen på.

    Aktiviterne er fine og relevante for den pædagogiske praksis men vær opmærksom på at de ikke har et direkte sigte på at formidle naturen på et naturvidenskabeligt grundlag, som der står i fagets kompetencemål.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Praksis afprøvning

Min biotop

Dyrehold - Opgave B