Dyrehold - Opgave E

Dyrehold - Opgave E
Perspektivering

1. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Jeg har hverken haft eller kendt nogen som har haft en skildpadde som "kæledyr", så al den viden jeg i dag har ang. forskelle mellem de forskellige arter, både landskildpadder og sumpskildpadder, men også de forskellige arter af sumpskildpadder. Da jeg absolut ingen kendskab har haft til skildpadden, har det været helt nede i hvordan terrariet skal indrettes, hvilken bund (smuld) skal bruge, at den skal have halv vand/halv land, dagligt vandskift, hvad den spiser af føde. De faktisk både spise kød og planter, og de sjove facts, som at de kan mærke rystelser i jorden, de kan genkende en m.m. 

2. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Har vi som mennesker ret til at holde dyr? og hvis ja, hvorfor? hvis nej, hvorfor ikke? Er alle dyre bare nyttedyr for vores skyld? Er naturen bedre for dyrene, og hvad med bestanden vi har derude nu? Og hvis man har sagt a, må man også sige b - som er et kæmpe problem i danmark fordi at nogle som har valgt at holde skildpadde som "kæledyr", fortryder og slipper dem fri ude i naturen, som bare er så forkert - det er ikke alle der kan overleve det danske vejr, de kan ødelægge det eksisterende økosystem hvor de bliver sluppet fri?  Hvornår er nok, nok? Ja, de har det hårdt ude i naturen, helt enig - men der er det ligesom naturens selektion og ikke menneskeskabt "udryddelse". Jeg vil ikke sige, at jeg har ret eller lign. fordi jeg eksempelvis selv har kat, som jo er et rovdyr men jeg har den som en indekat. Jeg er også vokset op med kaniner, hunde, har altid selv redet heste, det er jo også en beslutning vi som mennesker har taget, at en hest skal rides på, og gå til stævner og trænes m.m. for vores hobbys skyld eller interesses skyld?? Er det rigtigt, er det forkert?? 

3. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Jeg mener at dyrehold har en stor betydning for den almene dannelse hos målgruppen, at tage ansvar for et andet liv, føde, renlighed m.m. At passe på et dyr, sætte pris på dyret, have respekt for dyret, og generel forståelse af dyret som art. Derudover kan dyreholdet være med til at skabe et fællesskab, fordi dyret og pasning af dyret er et fælles tredje hvor målgruppen kan mødes med ligeværd. Som der også bliver skrevet i litteraturen, har børn i dag ofte meget lidt kendskab til dyr, eksemplet med ninja turtles, som er sumpskildpadder som er selvtægtsmænd der står på to ben, og kæmper med sværd, som jo er en hel skæv forståelse af hvordan skildpadden fungerer og hvad skildpadden egentlig er, derfor synes jeg det er enormt vigtigt at dyrehold en del af skolesystemet. 

4. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Det har været en vanvittig spændende oplevelse, og synes jo egentlig det har været lidt hårdt, den har nogle meget vigtige behov, som vandskift dagligt m.m. Det har også været en spændende oplevelse for min kat, som har været meget interesseret i Palle, dagligt..

Litteraturliste
Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?.  I: Er dyr til børn  - er børn  til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praksis afprøvning

Min biotop

Dyrehold - Opgave B