Dyrehold - Opgave C

Palle, den venlige skildpadde 




1. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... 

Aktivitet  nr. 1: Første del af forløbet med skildpadden som den nyeste ven i institutionen, vil være at få lavet dyrets nye hjem, man kan starte med at få målgruppen til at tegne et terrarie og hvordan de ønsker det skal se ud i fremtiden og derefter på demokratisk vis beslutte os for hvordan terrariet skal se ud og da det kun er voksne sumpskildpadder som kan overleve det danske vejr, skal de se hvor det nye dyr skal stå henne i institutionen, det skal være et sted som gør det nemt at tilgå for at rengøre terrariet og fodre skildpadden, men samtidig skal den også have mulighed for at få ro (en smule isoleret). Så disse to aktiviteter vil være første led i forløbet. 






Aktivitet nr. 2: Dernæst ville jeg arbejde med målgruppen om fodring af skildpadden, hvad spiser sådanne et dyr, hvor ofte skal den spise, dernæst aftale ansvar ang. fodring med målgruppen. Jeg ville udarbejde et fodringsskema i samarbejde med målgruppen for at sikre at ansvaret bliver fordelt lige (dog er det vigtigt, at jeg som pædagog har det overordnede ansvar, så vi ikke står med en skildpadde der ikke er blevet fodret i flere dage). Som en del af aktiviteten ville vi gå ud i naturen og gøre brug af de dyr vi finder ude i naturen til at fodre skildpadden med (regnorme, insekter m.m.). 


Aktivitet nr. 3: Derefter vil jeg skabe en aktivitet som omhandler rengøring af terrariet, der går ud på at målgruppen opnår en forståelse af skildpaddens behov i terrariet for at holde sig så sund og rask som muligt. Derudover vil jeg give målgruppen forståelse af varmelampen i terrariet, så de får forståelse af hvad der sker med skildpadden skjold hvis den ikke får de rigtige temperaturer i terrariet ved brug af billeder og bogen, sumpskildpadde, eksotiske, fascinerende, specielle og bogen terrariet - en grundbog


Aktivitet nr. 4: Jeg vil dernæst udforme en aktivitet som kan være lærerig i form af hvilket dyr en skildpadde er, som en mere faktuel videnssamling til målgruppen, det kan være i form af at udrette en bog om skildpadden og specifikt deres skildpadde, som kan hænge ved siden af terrariet. Med navn, art, alder, køn, behov, fodring m.m. samlet set med et fodringsskema. 

2. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 
Når man som  pædagog tager en beslutning (i fællesskab med kollegaer og ledere på institutionen) om at skulle have dyrehold som en del af institutionen, går man med til at hele ansvaret ligger hos pædagogen. Det vil sige, man som minimum har til ansvar at undersøge, researche, snakke med eksperter eller lign. om det udvalgte dyr, derefter skal man planlægge dens (dyrets) nye hjem og bygge hvad der bygges skal, eller købe hvad der købes skal. Som eksempel, hvis det er en skildpadde skal man på forhånd købe et terrarie, varmelampe, tørbund (bark, sand eller andet) for at sikre at skildpaddens hjem er bygget inden man køber selve dyret. Derudover skal man som pædagog også have taget en snak med målgruppen for at opnå mest udbytte, for at lære målgruppen om ansvar såsom fodring (hvad spiser de af mad, økosystem), rengøring af terrarie, og generel forståelse af hvilke dyr man får som en del af institutionen (er den kælen, hvordan rører man ved dyret, er den aktiv om natten osv.) 

Kommentarer

  1. Hej Sophie. Fint informativt indlæg. Et super udgangspunkt for at starte et pædagogisk forløb op!
    Er dyreholdsopgave D på trapperne?

    SvarSlet
  2. Hej Sophie. Hvordan går det med opgave D og E?

    Vh Ib og Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop - uge 33

K4-aktiviteter