Naturmuseums opgave

Naturhistorisk museum i Gram 

Lergraven i Gram og Fossil udstillingen 

Som en del af museet kan man som besøgende få lov til at opleve og grave i leret efter fossiler, hvis man som besøgende finder et forholdsvist alment fossil får man lov til at beholde det (snegle, muslinger, søpindsvin). Derimod hvis man finder nogle mere unikke fossiler bliver de eventuelt sendt ind til Danekræ-vurdering (skeletter fra hvaler, tænder fra diverse hajtyper m.m).  




Da vi var på tur ude i lergraven og grave fandt vi desværre ikke nogle fossiler selv, men vi fik vejledning til at gennemføre en fornuftig udgravning i søgningen på fossiler. Da vejret har være blæsende og det har regnet meget, bliver vi guidet i at grave en smule højere end normalt da leret i bunden var oxideret, og derfor tørt, som man også kan se på billedet i midten, da vi kom længere op i lergraven mødte vi noget mørkere ler som var presset, og det var derfor nemmere at grave i terasser, for derfor at kunne adskille ler klumperne i søgen på fossiler.

Som en del af at udforske ændring af læringsmiljø, ville jeg vælge at gøre brug af dette naturhistoriske museum som en del af en heldagstur med eksempelvis en 6. klasse, da det ligger sig godt op af noget biologi/samt naturvidenskab m.m. Det vil være en god måde at få lov til at få fingrene direkte i jorden og opleve individuelt evolutionen og den naturhistoriske betydning i danmark.

Udstillingsdelen af museet, ville dernæst være stedet hvor man som grupper kan gå ind og opleve de samlede skeletter, hajtænder og menneskets udvikling. Menneskets udvikling ligger sig dermed op af det biologiske tema hvor man gennemgår menneskets evolution gennem millioner af år.




Som en del af udstillingsdelen kan man derfor også tage kontakt med museets formidler Lars, hvorpå museet har et lokale hvor de har udstillet præserveret dyr hvor man kan tage en snak om udgravningen efter fossiler og man kan snakker om dyrenes udvikling gennem millioner af år. 

Som sidste led i denne heldagstur kan man gå en tur med den udvalgte målgruppe, på evolutionsstien hvor man træder igennem flere millioner af år til nutiden ved hjælp af skilte (Billeder under afsnit) som fortæller diverse faktuelle opdagelser eller viden angående denne periode af evolutionens, det kan eksempelvis handle om Gram havet, som for 10 millioner år siden var 100 meter dybt hav vand der hvor lergraven i dag eksisterer, derfor er det også muligt at finde så mange fossiler, da de ligger sikkert begravet og præserveret af lerjorden.  









Et forløb med en udvalgt målgruppe:

Som en del af opgaven ville jeg vælge en målgruppe i alderen 10-12 år, som er midt i deres folkeskoleperiode, gerne omkring 6. klasse og derefter lave en heldagstur ud af det. Jeg ville starte med at lave en aftale i samarbejde med naturmuseets formidler, Lars om en dag i evolutionenslys.

Jeg ville starte hele forløbet ud med at informere forældre, plejeforældre eller/og bedsteforældre om det naturhistoriske museum samt læringsmulighederne, dernæst informere dem om nødvendigt tøj og madpakke samt drikke til dagen.

Derefter ville jeg enten leje en bus til at tage afsted, medmindre institutionen allerede har en, vi ville tage en heldagstur til Gram.

Så skulle selve aktiviteterne fordeles ud på dagen, og ville starte i lergraven med gummistøvler, regntøj, spader og skruetrækkere, der skulle vi ud og grave efter fossiler efter en vejledning samt forklaring på hvad fossiler er fra formidler. Der ville blive brugt et par timer på at grave alt efter hvor interesseret målgruppen er. Når vi er færdige i lergraven skal der spises madpakker i det fri. Mens vi snakker om de mulige fund af fossiler fra lergraven.

Dernæst ville vi gå en tur rundt i udstillingsdelen, for at få en forståelse af menneskets udvikling som et led i evolutionen. Derudover ville det også være muligt at se hval skeletter og andre spændende fund. Når denne aktivitet er afsluttet, vil der være tid til en smule eftermiddags snack.

Som afslutning på dagen, ville vi gå en tur igennem evolutionsstien. Hvor man kan læse tavler som fortæller en historie igennem millioner af år, eksempelvis nutiden, 6 millioner år, 10 millioner år, 35 millioner år, 55 millioner år osv. Når dagen er afsluttet skal vi  samles og snakke om dagens oplevelser, samt muligt udbytte af dagen.

Som opfølgning kunne man i løbet af undervisningen, holde sig til evolutionen og menneskets udvikling, eller den generelle forståelse af udviklingen af flora og fauna igennem millioner af år.

Afslutningsvis vil jeg bare fortælle om, selve oplevelsen af dagen, det naturhistoriske museum i Gram har mange muligheder og som besøgende på museet er det muligt at være aktivt deltagende i de diverse aktiviteter, som gør dette museum et spændende nyt læringsmiljø, men samtidig også muligt at skabe et stort udbytte læringsmæssigt. Jeg synes det var en rigtig spændende oplevelse, som kan nydes og opleves af alle aldersgrupper.







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop - uge 33

Dyrehold - Opgave C

K4-aktiviteter