Plantehold - de første frø
Plantehold
D. 19. juni 2019
Jeg har i denne omgang sået nogle forskellige frø for at opnå en effekt af en køkkenhave, det vil sige som man også kan se på billedet har jeg plantet nogle forskellige krydderier; Timian, Basilikum og karse. Jeg har også plantet nogle forskellige grøntsager; Gulerødder, ærter, tomater, løg og peberfrugt.
Derudover har jeg også plantet en blomst; Morgenfrue.
Derudover har jeg også plantet en blomst; Morgenfrue.
Jeg har valgt disse forskellige planter, for at opnå størst mulig diversitet i spiringsprocessen, samt for at jeg selv kan opnå mest mulig naturfaglig læring. Jeg har gennem denne proces både gjort brug af en app på telefonen som hedder Plantsnap, der identificere de forskellige planter, men også giver gode råd til spiringsprocessen.
Jeg har igennem denne periode gjort brug af det obligatoriske kapitel 5.1 i bogen Natur og udeliv, derudover har jeg gjort brug af af bogen Aktionslæring i pædagogisk praksis, Suzanne Krogh og Søren Smidt, 2016, Dafolo, kapitel 1 didaktisk aktionslæring for at udarbejde de didaktiske overvejelser som en del af planteholdet, "eksperimentet".
Derudover har jeg gjort brug af bogen Natur og miljø i pædagogisk arbejde, Lasse Thomas Edlev, 2015, Munksgaard, kapitel 7: udeliv for alle, især afsnittet natur for socialt udsatte på side 217 frem til side 223.
Naturfaglige overvejelser:
Hvad er en plante?
En plante er en levendeorganisme, i denne omgang arbejder vi med frøplanter som indeholder fotosyntese pigmentet klorofyl, dette betyder at de har behov for sollys for at omdanne kuldioxid og vand til organiske forbindelser og ilt. Under fremspiring lever planterne af reserverne i frøene og kræver kun vand, ilt og en tilpasset temperatur (Link til brug af fakta forståelse af planter og frø, http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Almen_botanik/planter).
Planternes behov:
Jeg har igennem denne spiringsproces opdaget at der er stor forskel på planternes spiringstid, såsom karse spirer enormt hurtigt hvor eksempelvis ærter og tomater har en længere spiringstid.
Jeg har siden jeg har plantet de diverse frø i denne drivbænk i mindre potter som også vises på billedet under dette afsnit, været nødsaget til at re-lokalisere drivbænken grundet den høje temperatur og drivhuseffekten, jeg har været bekymret for at der vil være for varmt i drivhuset og der vil begynde at komme skadedyr og ultimativt ville planterne dø eller slet ikke spire.
Som man også kan se på billedet har jeg plantet frø, som har en længere spiringsproces, da det indtil videre kun er løg der er spiret. Derudover vandes de forsigtigt for at undgå at de bliver overvandet men der er også vigtigt at undgå at de tørre ud. Jeg har endnu ikke gjort brug af gødning, men er begyndt at overveje dette, for at fremme spiringen.
Hvad er et frø?
Et frø er et formerings- og spredningsorgan hos frøplanter. Frø gør det muligt for planter at sprede sig og kolonisere flere og større områder, dette kan behjælpes ved vind, vand og dyr, eller nogle frø i sig selv har hår eller vinger som gør at de hjælper sig selv til at kolonisere nye områder, eksempelvis mælkebøtter.
Dette billede er et eksempel på et spirende frø, i dette eksempel er det et spirende hvedekorn (Link: http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Almen_botanik/fr%C3%B8).
Kredsløb:
En tegning af kredsløbet er på vej, jeg mangler en smule inspiration - som jeg leder efter lige pt. - Kredsløbstegning kommer!
Didaktiske overvejelser:
Brugergruppe:
Dette forløb ville foregå på enten et bosted eller et aktivitetscenter for psykisk og fysisk funktionsnedsatte.
Pædagogisk forløb:
Jeg ville i dette forløb starte ud med at købe de fornødne ting, såsom plantejord, drivbænke, plantekasser til omplantning når planterne har spiret. Derefter vil jeg hvis det var på et aktivitetscenter, vælge naturgruppen til en handledag, hvor vi først og fremmest beslutter hvad vi skal plante derefter tage ud og handle til det, under indkøb ville jeg påpege hvilke ting der er gode og plante for sæsonen, alt efter om det er en køkkenhave vi går efter, eller om det eksempelvis er et rosenbed, eller en vild plantekasse.
Efter indkøbet er det tid til at så de forskellige frø vi har købt. Jeg vil lade brugerne selv få lov til at hælde jord i plantekrukkerne, og sætte frøene selv, så de får en opnåelses-følelse implementeret, og derefter vil det løbende være deres ansvar (ved hjælp fra en ansat) at få vandet planterne og sørge for at de har de rigtige forhold, for bedst muligt at spire - her ville det være oplagt at udarbejde et vandingskema, da det er et bosted/aktivitetscenter, ville det være oplagt at gøre brug af tegn til tale eller boardmaker billeder i skemaet.
Når det så er blevet tid til at omplante, vil det igen være dem som skal gøre det. De skal have deres fingre beskidte og vide det er dem der har fået disse planter til at spire. Det ville være oplagt at vende tilbage til dette tema når det er tid til at omplante dem, hvorpå man hvis det er muligt kan komme med noget mere faktuel viden om de planter der er sået - eksempelvis komme med billeder af slutresultatet af planterne.
Pædagogens rolle:
Pædagogen har som ansvar at indkøbe de basale ting til at så disse plantefrø, såsom plantejord, drivbænke, plantekasser, handsker, vandkande, m.m. Derudover er det også pædagogens ansvar at dette vandingskema bliver opretholdt.
Mål:
Målet for dette pædagogiske forløb ville være at implementere et fra jord-til-bord tema på stedet, og derudover være en del af opretholdelse og udvikling af brugernes kompetencer.
Relevant lovgivning:
Serviceloven § 85: "Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer" (https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=202239).
Serviceloven § 102: "Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning" (https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=202239).
Serviceloven § 104: "Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene" (https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=202239).
Hej Sophie, dejligt at du er kommet så godt igang med dit plantehold, super at du refererer til relevant litteratur og kobler til praksis gennem forløb og lovgivning. vh ida og ib
SvarSlet