Opgave A - Dyrehold
Dyrehold - Opgave A
D. 28. Juni 2019
Jeg har i denne uge været på biblioteket og indsamle bøger i massevis, der fandt jeg også denne bog om landskildpadderne for at jeg kunne opnå en smule faktuel viden om hvad skildpadden er for en fætter før, jeg anskaffer mig en som en del af dyreholdet, i denne omgang handler bogen om landskildpadder og har derefter tænkt mig at finde en bog om sumpskildpadden for at finde ud af hvilke behov og midler jeg skal bruge for at opnå, bedste resultat og levevilkår for skildpadden.
(Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008)
1. Vælg en bruger/borger
gruppe
Jeg har valgt en borgergruppe bestående af en skole, hvorpå der indgår SFO. Det vil sige 0-4. klasse.
Jeg har valgt en borgergruppe bestående af en skole, hvorpå der indgår SFO. Det vil sige 0-4. klasse.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens
læringsudbytte?
Jeg har valgt en skildpadde først og fremmest fordi det ikke er det mest naturlige valg, for at holde et dyr, da man oftest lander ved en kat eller en kanin, eller lignende. Derudover har skildpadden nogle krav, som gør at borgergruppen skal forholde sig til de forskellige årstider og de er meget diverse i deres spisevaner, som betyder de er planteædere men også kan spise orme til tider. Derefter er der nogle behov som ansvarlig for dyret skal møde og opretholde. Det vil sige målet for borgergruppen er:
1. forståelse af hvilket dyr de har med at gøre.
2. Hvad er dyret forudsætning for levevilkår og kvalitet
3. Hvem er ansvarlig for dyret og hvornår
4. Der skal muges, fodres, vandes, varmelampe skal virke
5. Terrariet skal skiftes til et udendørsterræn, hvorfor skal det det?
Jeg har valgt en skildpadde først og fremmest fordi det ikke er det mest naturlige valg, for at holde et dyr, da man oftest lander ved en kat eller en kanin, eller lignende. Derudover har skildpadden nogle krav, som gør at borgergruppen skal forholde sig til de forskellige årstider og de er meget diverse i deres spisevaner, som betyder de er planteædere men også kan spise orme til tider. Derefter er der nogle behov som ansvarlig for dyret skal møde og opretholde. Det vil sige målet for borgergruppen er:
1. forståelse af hvilket dyr de har med at gøre.
2. Hvad er dyret forudsætning for levevilkår og kvalitet
3. Hvem er ansvarlig for dyret og hvornår
4. Der skal muges, fodres, vandes, varmelampe skal virke
5. Terrariet skal skiftes til et udendørsterræn, hvorfor skal det det?
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med
henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Det er nogle krav til hvordan en skildpadde skal holdes, som indgår i at den går fra unge til voksen skildpadde, som betyder at dette skal udskiftes. Eksempelvis skal en skildpadde unge være inde i et "stue terrarie" (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008, s. 28)
med varmelampe, små knolde og noget godt bund materiale, hvorpå de kan vokse inde i et sikkert miljø, derefter er den gode løsning at bygge et udendørsterræn (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008, s. 26 - 27). På den måde er det mulighed for at opleve at holde et dyr indenfor man samtidig også være en del af skildpaddens udvikling ud til frilandsterrariet. Så der er rige læringsmuligheder undervejs, først og fremmest kan borgergruppen være med til at bygge udendørsterrænet, og tage ansvar for dette. Derefter kan de opleve skildpadden vokse og dermed dens skiftende behov under dens udvikling. Så kan de være sammen med den udenfor, og altid opleve den på klos hold, og det imponerende ved dette dyr er at de lever ofte meget længe, så det er ikke kun en borgergruppe som kan få udbytte af dette dyr, fremtidige borgergrupper kan også opleve denne spændende oplevelse.
med varmelampe, små knolde og noget godt bund materiale, hvorpå de kan vokse inde i et sikkert miljø, derefter er den gode løsning at bygge et udendørsterræn (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008, s. 26 - 27). På den måde er det mulighed for at opleve at holde et dyr indenfor man samtidig også være en del af skildpaddens udvikling ud til frilandsterrariet. Så der er rige læringsmuligheder undervejs, først og fremmest kan borgergruppen være med til at bygge udendørsterrænet, og tage ansvar for dette. Derefter kan de opleve skildpadden vokse og dermed dens skiftende behov under dens udvikling. Så kan de være sammen med den udenfor, og altid opleve den på klos hold, og det imponerende ved dette dyr er at de lever ofte meget længe, så det er ikke kun en borgergruppe som kan få udbytte af dette dyr, fremtidige borgergrupper kan også opleve denne spændende oplevelse.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give
anledning til at introducere/bearbejde?
Da der i dette forløb skal bygges et frilandsterrarium, kan de være med til at opdage hvilke faktuelle behov en skildpadde har, derudover er det også bare generel viden om hvad en skildpadde er for et dyr og hvilket ansvar det er at holde dyr. Nødvendig hygiejne i terrariet, hvad spiser en skildpadde, hvor gamle bliver de?
FUN FACT: Skildpadder er udstyret med seismiske færdigheder. De kan mærke jordrystelser, det kan være den mindste rystelse, så ikke kun jordskælv men også når deres dyrepasser eller en anden skildpadder nærmer sig. (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008)
FUN FACT 2: Hvis du passer skildpadden, kan den faktisk genkende dig! Skildpadder har nemlig gode øjne og en fornuftig lugtesans! (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008)
FUN FACT: Skildpadder er udstyret med seismiske færdigheder. De kan mærke jordrystelser, det kan være den mindste rystelse, så ikke kun jordskælv men også når deres dyrepasser eller en anden skildpadder nærmer sig. (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008)
FUN FACT 2: Hvis du passer skildpadden, kan den faktisk genkende dig! Skildpadder har nemlig gode øjne og en fornuftig lugtesans! (Landskildpadder, rolige, venlige og pansrede, Manfred Rogner, Atelier, 2008)
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Jeg vil holde øje med, hvor interesseret borgergruppen er i dyreholdet, derudover vil jeg være opmærksom på om de møder det ansvar der ligger i at holde et dyr, finder de ud af hvor meget den skal have at spise, for den ren vand én gang om dagen, bliver der muget ud i terrariet. Hvor meget faktuel viden for de indsamlet omkring dyreholdet, hvad er en skildpadde egentlig for en fætter??
Derudover har jeg fundet denne meget fine hjemmeside, som jeg vil bruge til at få forståelse af forskellige muligheder for at opnå bedst livskvalitet til min fremtidige skildpadde! http://www.marginata.dk/
Jeg vil holde øje med, hvor interesseret borgergruppen er i dyreholdet, derudover vil jeg være opmærksom på om de møder det ansvar der ligger i at holde et dyr, finder de ud af hvor meget den skal have at spise, for den ren vand én gang om dagen, bliver der muget ud i terrariet. Hvor meget faktuel viden for de indsamlet omkring dyreholdet, hvad er en skildpadde egentlig for en fætter??
Derudover har jeg fundet denne meget fine hjemmeside, som jeg vil bruge til at få forståelse af forskellige muligheder for at opnå bedst livskvalitet til min fremtidige skildpadde! http://www.marginata.dk/
Hej Sophie, det bliver spændende at følge, fin besvarelse af opgaven. vh ida og ib
SvarSlet