De 2 første aktiviteter på biotopen

Aktiviteter på biotop 

D. 26. juni 2019 

Jeg har i samarbejde med Alexander, været ude på vores biotop og afprøve disse 2 aktiviteter, som hedder min skovbund og plantebestemmelse. Vi har valgt at redegøre for tilrettelæggelsen, udførelsen samt evaluering af disse aktiviteter ved brug af de 10 h'er (Bohr, 2016, Pædagogik: introduktion til pædagogens grundfaglighed). 

Aktivitet 1:  "min skovbund"


1. Hvad skal jeg lave? 

Vi skal starte med at gå et stykke ind i skoven for at finde vores biotop, derefter slår vi et hvidt klæde ud, som vi kan bruge til at lægge vores fund på. Når dette er opnået vil vi gå på jagt i skovbunden. Det er muligt bare at tage en håndfuld og udvælge dette, eller vi kan specificere vore udvælgelse, såsom; "jeg vil lede efter mos i skovbunden". 

2. Hvordan skal jeg lave det? 

Når du går på jagt efter planter og dyr i skovbunden, kan du både gøre brug af dine hænder eller du kan bruge en skovl, handsker, spande, et lup (forstørrelsesglas). Mulighederne er uendelige, man skal bare forberede sig hjemmefra hvis man vil have redskaber med sig. Derudover vil det være en god idé, at gøre brug af hænderne som skovle for at få føle, lugte og synsansen mere i spil. 

3. Hvorfor skal jeg lave det? 

For at give borgergruppen (børn, unge eller voksne) en fornemmelse samt forståelse af hvad der befinder sig under vores fødder, samt i bunden af vores skove. Derefter kan man udarbejde en form for temauge hvor man går på opdagelse i dyreriget samt planteriget på baggrund af det man har fundet i "min skovbund". 

4. Hvor skal jeg lave det? 

Man kan udvælge alle former for kvalificeret skove, men hvis man som os har en allerede udvalgt biotop som man tilser regelmæssigt vil dette være oplagt at gøre brug af. 

5. Hvornår skal jeg lave det? 

Vi har jo valgt at udarbejde og gennemføre denne aktivitet i sommersæsonen, dog kan man komme langt med at gøre det til et tema året rundt, som man får gennemarbejdet dette, både vinter, forår, sommer og efterår, for at opnå en perspektivering og forståelse af 

6. Hvor længe skal jeg lave det? 

Det kan både være en udvalgt aktivitet, som er grundlaget for at tage ud i skoven, men det kan også være en aktivitet som udfylder en dagsplan, hvis man allerede har planlagt at skulle i skoven, som en del af flere aktiviteter på dagen alt efter hvilken borgergruppe man er i, det kan vare i alt fra tyve minutter til en time. 

7. Hvor meget skal jeg lave?

Som den ansvarlige torvholder er det vigtigt man sørger for de fysiske redskaber samt de hvide klæder, og selv at indsamle noget skovbunds materiale, for at give eksempler på hvordan aktiviteten kan udfolde sig. Derudover vil jeg mene, at det kommer alt an på hvilken borgergruppe man har med at gøre, hvis det eksempelvis er en børnehave gruppe som er med, vil det være relevant at sige, de skal grave i jorden med hænderne tre-fire gange og derefter undersøge det de har gravet op, det kan både vise sig at være visne blade, mos, biller, regnorme, bænkebiddere m.m.

8. Hvem skal jeg lave det med? 

De ansvarlige torvholdere og den borgergruppe man arbejder med, dog kan man under selve aktiviteten sige at borgergruppen skal arbejde i teams af to, for at supplere hinanden bedst muligt, kan være et eksempel. 

9. Hvad skal jeg lave bagefter? 

Som skrevet tidligere, ville det være en god mulighed at åbne op for en temauge hvor man dykker ned i dyre- og planteriget, for både at plantebestemme og for borgergruppen at opdage nye dyr og planter på baggrund af selve aktiviteten, man kan presse de planter man har fundet og hænge dem op og man kan holde nogle af dyrene i terrarie over en periode. 

10. Hvorhen skal jeg med det jeg gør? 

Målet med denne aktivitet er for borgergruppen at opdage en mulig forkærlighed for naturen, eller få en større forståelse af planteriget og dyreriget, derudover kan man gennem sæsoner få en forståelse af vejret og hvad dette gør ved naturen, farve forståelse på baggrund af sæsonerne, det giver mulighed for at opnå større sanse forståelse, ved brug af høre, lugte, føle og synsansen. 




Aktivitet 2: "plantebestemmelse" 



1. Hvad skal jeg lave? 

Vi starter med at gå i skoven og finde frem til vores biotop, derefter skal vi søge planter og plukke dem, hvorpå vi enten kan tage dem i en pose eller en spand og tage dem med tilbage. I skoven kan man tage en plante bog med for at plantebestemme derude eller man kan vente til man kommer tilbage på institutionen. 

2. Hvordan skal jeg lave det?

En tur i skoven først for at finde planterne, så skal man bruge en bog om planter i de danske skove, og derefter skal man presse planterne i enten en bog eller under noget tungt, for at sikre dem lang holdbarhed. Derefter skal man bruge papir, tape eller lim for at fastsætte planterne på papiret. 

 3. Hvorfor skal jeg lave det?

Grunden til denne aktivitet er for at opnå større forståelse af planter der lever i den danske natur, man kan også gøre brug af appen der hedder plantsnap, for at bestemme plantearten. Derefter kan man snakke om farver, former og årstider. 

4. Hvor skal jeg lave det?

Man starter i naturen, gerne i skoven og hvis man har, som os en biotop er det oplagt at gøre brug af denne, derefter går man tilbage til institutionen og begynder at presse planterne. 

 5. Hvornår skal jeg lave det?

Aktiviteten kan foregå i løbet af hele året, da der vokser forskellige blomster og planter i løbet af årstiderne, dog vil det være oplagt at afprøve denne aktivitet i løbet af foråret hen mod sommeren. 

6. Hvor længe skal jeg lave det?

Denne aktivitet foregår over en lidt længere periode, da man efter skovturen og plantefundet skal presse diverse planter som tager et par dage før de er færdigpresset. Derefter skal man til at starte op med at tape planterne fast på papiret, for derefter at plantebestemme, dette kan godt tage et stykke tid og det er derfor vigtigt at forholde sig til borgergruppens forudsætninger. 

7. Hvor meget skal jeg lave?

Som ansvarlig torvholder er det vigtigt at vide at man påtager sig et stort ansvar, da aktiviteten foregår over en længere periode som kan gøre det svært for borgergruppen at opretholde interessen, og det er derfor torvholders ansvar at vedvarende indfange borgergruppens interesse. Alt efter hvilken borgergruppe man arbejder med, kan processen være lang og svær, men hvis man laver en temauge ud af det kan dette sagtens være en løbende aktivitet som man vender tilbage til, for at færdiggøre.  

8. Hvem skal jeg lave det med? 

Dette er en aktivitet der involverer hele borgergruppen, som skal samarbejde for at finde frem til diverse planter og arterne, derudover vil der altid være noget ansvarligt personale som torvholder. 

9. Hvad skal jeg lave bagefter?

Som afslutning på denne aktivitet kan man hænge de forskellige planter op på en væg og dermed vende tilbage til planterne løbende og tilføje planter i forhold til årstiderne, hvis muligt eller man kan slutte af med at fremstille en bog hvorpå borgergruppen kan få dem med hjem.

10. Hvorhen skal jeg med det jeg gør? 

Målet med denne aktivitet henvender sig til borgergruppens plante indsigt, og hvordan man kan skelne de forskellige planter på baggrund af form, farve og årstider. 


10. Hvorhen skal jeg med det jeg gør? 3. Hvorfor skal jeg lave det?Chat a

Kommentarer

  1. Hej Sophie, god ide at arbejde med forskelle i form og farver i forhold til planter. Er der bestemte forskelle i form og farver du tænker man kunne fremhæve måske i forhold til de to billeder? God ide med brug af plantsnapp, har I haft gode erfaringer med app'en ? Overvej måske hvordan jeres aktivitet kunne kobles på de formelle begrundelser(lovgivning) for det pædagogiske arbejde.

    PS er der en dyreholdsopgave A på trapperne ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop - uge 33

Dyrehold - Opgave C

K4-aktiviteter